Zaloguj się

Zamów czasopismo "Logistyka"!

Czasopismo Logistyka to nowoczesny dwumiesięcznik popularno-naukowy, który w nowej odsłonie z powodzeniem wszedł na rynek biznesu. Inspiruje przedsiębiorców i dostarcza praktycznych porad w oparciu o innowacyjne rozwiązania, aktualne trendy i unikatową wiedzę. Z uwagi na biznesowy charakter pisma, odbiorcami naszych mediów są głównie managerowie odpowiedzialni za zarządzanie firmą i łańcuch dostaw. Pismo skierowane jest przede wszystkim do średnich i dużych przedsiębiorstw.


Prenumerata czasopisma "Logistyka":

Alicja Gołębiewska
tel. 887 871 194
e-mail: prenumerata@medialogistyka.pl

Czasopismo Logistyka nr 2/2024, kwiecień

Lekturę rozpoczynamy pytaniem: "Czy czeka nas nowy światowy „ład logistyczny”?". Światowa scena logistyczna to nie tylko miejsce, gdzie ekonomia spotyka się z geografią, ale także pole walki, na którym 50 krajów toczy bitwę o przyszłość handlu i produkcji. W tym wydaniu przyjrzymy się blisko procesom zachodzącym w krajach Zatoki Perskiej, Azji Południowo-Wschodniej, Ameryki Południowej i Afryki, analizowanym przez ponad 800 ekspertów zaproszonych do współpracy przez jeden z największych i najbardziej innowacyjnych na świecie operatorów logistycznych - kuwejcki koncern Agility.
Następnie zagłębimy się w temat optymalizacji kosztów łańcucha dostaw. Twarde dane stają się w tym przypadku kluczowym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej, prowadząc nas przez labirynt efektywnego planowania i trafnych decyzji.
Ekologia stała się tematem gorącym jak nigdy wcześniej. W artykule "10 kroków do dekarbonizacji Twojej firmy" zastanowimy się, jak coraz silniejszy zwrot ku dekarbonizacji gospodarki wpływa na strategie firm, szczególnie w łańcuchu dostaw.
Nie zabraknie także tematu lotniczego cargo, który staje się coraz bardziej istotnym elementem transportowej układanki. Przyglądając się udziałowi polskiego cargo w rynku europejskim, zwrócimy uwagę na wyzwania i perspektywy tego segmentu.
Następnie - po komunikacji miejskiej w warszawskim smart city, niedocenianym procesie paletyzacji, czy też rosnącym zapotrzebowaniu na powierzchnie magazynowe na Pomorzu - dotrzemy do zagadnienia algorytmów w e-commerce i praktycznych aspektów współpracy z dostawcami usług co-packingowych. Zanurzamy się w świat logistyki, gdzie precyzja, innowacyjność i zrównoważony rozwój to kluczowe wartości.

Czasopismo Logistyka nr 1/2024, marzec

Przekonujemy się, że w logistyce nic nie jest stałe i żadna strategia zarządzania nie jest „na zawsze”. Coraz większego znaczenia nabierają rozwiązania z zakresu elastycznych łańcuchów dostaw, stosowane pierwotnie w przypadku produktów innowacyjnych i produktów o krótkim cyklu życia (jak np. w modzie). Dzisiaj ta elastyczność, łatwość dostosowania się do nagłych zmian i trudnego do przewidzenia popytu staje się atutem, dzięki któremu udaje się – w mniejszym lub większym stopniu – zapobiegać kryzysom związanym z zaburzeniami w łańcuchach dostaw.

Czasopismo Logistyka nr 6/2023, grudzień/styczeń

Cyfryzacja łańcuchów dostaw jest obecnie jednym z najważniejszych czynników wpływających na efektywność i konkurencyjność przedsiębiorstw. Jest wiele elementów oddziałujących na rozwój nowoczesnych rozwiązań cyfrowych, a wszystkie mają na celu zwiększenie odporności i elastyczności łańcuchów dostaw. Przed tym wyzwaniem stają również systemy informatyczne, integrujące informacyjnie całe łańcuchy dostaw.

12 miesięcy w logistyce 2023 - numer specjalny

To nie był łatwy rok dla branży logistycznej. Geopolityczna niestabilność, wysokie koszty prowadzenia biznesu, wzrost cen produktów i usług oraz niedobór pracowników odcisnęły wyraźne piętno na polskiej gospodarce. Niepewność jutra przełożyła się na ostrożniejsze inwestycje i powszechne poszukiwanie oszczędności. A jednak wbrew wszelkim prognozom rok 2023 możemy uznać za niezwykle udany pod kątem liczby wdrożeń nowych technologii w transporcie, wzrostu poziomu automatyzacji czy popytu na powierzchnię magazynową. Firmy coraz chętniej szukają optymalizacji kosztów poprzez inwestycje w robotyzację, cyfryzację i alternatywne źródła energii, ale także coraz bardziej świadomie angażują się w działania prośrodowiskowe: nie tylko w celu zmniejszenia śladu węglowego i ograniczenia wykorzystania plastiku w procesie pakowania, ale także wprowadzając na rynek inteligentne opakowania zwrotne wielokrotnego użytku. O wspomnianych trudnościach jak i spektakularnych sukcesach mówią eksperci, których zaprosiliśmy do współpracy przy niniejszym numerze specjalnym LOGISTYKI. Inspirującej lektury!

Czasopismo Logistyka nr 5/2023, listopad

Już 79% polskich internautów decyduje się na zakupy online, jak wynika z najnowszego raportu Gemiusa na temat rozwoju e-commerce w naszym kraju. Najchętniej wybieramy polskie e-sklepy, ale coraz szybciej rośnie także udział zakupów w sklepach zagranicznych (już 30% internautów deklaruje, że wybrało taki sklep). Kupujemy przede wszystkim na dużych platformach zakupowych o ugruntowanej pozycji, typu Allegro, Zalando czy OLX, chętnie także korzystamy z platform chińskiego e-commerce, które szturmem wdzierają się na europejskie rynki, przełamując konwencjonalne strategie marketingu online europejskich graczy e-handlu.
Patrząc na e-commerce od strony producenta, sprzedawcy czy operatora logistycznego, jednoznacznie można stwierdzić, że sukces w handlu elektronicznym zależy od umiejętności efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw. Dzisiaj nie sposób już prowadzić efektywnej logistyki bez wsparcia nowoczesnych technologii. Sztuczna inteligencja, VR, Headless, Voice Commerce, rozwiązania chmurowe, ceny dynamiczne, automatyzacja fulfillmentu i dropshippingu to tylko kilka przykładów wykorzystania technologii cyfrowych, które ułatwiają prowadzenie sprzedaży online, przyspieszają realizację zamówień i poprawiają doświadczenie zakupowe klienta.

Czasopismo Logistyka nr 4/2023, sierpień

Inteligentne miasto to miejsce, które daje mieszkańcom poczucie bezpieczeństwa i wygody, gdzie łatwo prowadzić biznes i gdzie można dotrzeć do każdego zakątka komunikacją miejską. To miejsce, które inspiruje do wspólnego działania i daje przestrzeń do wypoczynku. Polskie miasta się zmieniają: powstają nowe koncepcje zarządzania, uwzględniające potrzeby mieszkańców, coraz częściej inwestuje się w rozwiązania technologiczne, które uspokajają ruch samochodów, budowane są ścieżki rowerowe, tworzone są strefy niskich emisji itp. W których polskich miastach koncepcja smart city ma duże szanse powodzenia?

Czasopismo Logistyka nr 3/2023, czerwiec

Ponad 65% linii kolejowych w Polsce jest zelektryfikowanych. Na pozostałych 35% szlaków kolejowych jeżdżą pojazdy spalinowe, wśród których znaczną liczbę stanowią lokomotywy pamiętające jeszcze szalone lata 60. i 70. ubiegłego wieku. Pomimo sukcesywnie dokonywanych modernizacji taboru spalinowego to wciąż pojazdy znacznie obciążające środowisko w zakresie emisji dwutlenku węgla.
Zresztą linie elektryczne także nie pozostają bez wpływu na klimat, tym bardziej że cały polski system energetyczny jest oparty na elektrowniach węglowych oraz systemie przesyłowym starych generacji. Sytuację ma zmienić program „Zielona Kolej”, który zakłada, że do 2030 roku aż 85% trakcyjnej energii elektrycznej, wykorzystywanej przez przewoźników kolejowych w Polsce, ma pochodzić z odnawialnych źródeł.

Czasopismo Logistyka nr 2/2023, maj

Logistyka i ekologia to dziedziny, które od lat nie miały ze sobą po drodze. Dążenie do minimalizacji kosztów i zwiększenia efektywności często kolidowało z dbałością o środowisko naturalne. Jednak w ostatnich latach sytuacja uległa zmianie. Logistyka i ekologia zaczęły szukać kompromisów, a ich skuteczny mariaż stał się jednym z najważniejszych wyzwań XXI wieku. Od produkcji, poprzez transport, magazynowanie, pakowanie, aż po dostawy ostatniej mili i logistykę zwrotną – wszędzie tam poszukuje się rozwiązań ograniczających emisję CO2, redukujących ilość odpadów i ułatwiających powtórne wykorzystanie produktów.
Rośnie też grupa konsumentów, którzy w swoich zakupach stosują zasadę 3R: Reduce, Reuse, Recycle. Kupują mniej, promują ideę drugiego życia produktów i dbają o odpowiednie przetwarzanie odpadów. I to oni zaczynają dominować na rynku e-commerce, kreując nowe trendy związane z poszanowaniem środowiska. Przykładowo – według badań przeprowadzonych na zlecenie DHL Express niemal co drugi respondent nadający i odbierający przesyłki zagraniczne podczas wyboru firmy kurierskiej zwraca uwagę na jej działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego.
Czy logistyka i ekologia mogą iść w parze? Czy w Polsce da się działać biznesowo, chroniąc jednocześnie środowisko naturalne? Jak wdrażać wartościowe zmiany w łańcuchu dostaw, a nie tylko marketingowe pustosłowie i greenwashing? O tym przeczytacie w tym numerze czasopisma „Logistyka”.

Trendbook Logistyka 2023

W tegorocznej edycji Trendbooka przedstawiamy syntetyczny przegląd kierunków rozwoju logistyki, który jest jednocześnie odzwierciedleniem sytuacji w przedsiębiorstwach, wykorzystujących robotyzację w kluczowych obszarach, ściśle powiązanych z logistyką: magazynowaniu, produkcji i transporcie. W komentarzach ekspertów, których zaprosiliśmy do współpracy, wyczuwalny jest optymizm, wskazujący na korzyści wynikające z konsekwentnego dążenia do realizacji ambitnych programów wdrażania przez przedsiębiorstwa technologii spod znaku Przemysłu 4.0. Spostrzeżenia ekspertów mogą być przydatną wskazówką dla wszystkich managerów wdrażających zmiany technologiczne i organizacyjne w przedsiębiorstwach. Z kolei wybrane studia przypadku i przykłady najlepszych praktyk są w pewnym sensie uzupełnieniem diagnozy zastosowań rozwiązań technologii robotycznych, przedstawionych w poprzedniej edycji Trendbooka.
Nowością tegorocznego wydania jest zwrócenie uwagi na rosnący potencjał polskich startupów logistycznych, które – co udowadnia jeden z przedstawionych przykładów – są w stanie rywalizować ze światowymi liderami.

Subskrybuj to źródło RSS